Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2017

«Δεν υπήρχαν τάγματα εφόδου» κατέθεσε ο μάρτυρας κατηγορίας


Η κατάθεση του απολυμένου επιστημονικού συνεργάτη Ηλία Σταύρου ήταν αρκετή για να καταρρίψει την πολύκροτη θεωρία περί «ταγμάτων εφόδου».

Η κατάθεση του μάρτυρα διήρκεσε τρεις ολόκληρες συνεδριάσεις, 15, 18 και 20 Σεπτεμβρίου.

Με έκδηλη την απογοήτευση στα πρόσωπά τους, οι συνήγοροι της πολιτικής αγωγής έβλεπαν τις ερωτήσεις τους να αποβαίνουν ατελέσφορες, καθώς ο μάρτυρας απαντούσε σταθερά «Ποτέ μου δεν είχα ακούσει τον όρο τάγμα εφόδου».

Καταρρίπτεται έτσι το βασικό επιχείρημα του παραπεμπτικού βουλεύματος ότι η Χρυσή Αυγή είναι εγκληματική οργάνωση επειδή είχε συγκροτήσει οργανωμένες ομάδες, «τάγματα εφόδου», για την τέλεση κακουργηματικών πράξεων.

Γενικότερα, από την κατάθεση του Ηλία Σταύρου δεν προέκυψαν στοιχεία που να συνδέουν τους Βουλευτές με έκνομες πράξεις από αυτές που αναφέρονται στο άρθρο 187 του Ποινικού Κώδικα.

Ο Σταύρου δεν ήταν σε θέση να καταθέσει πραγματικά περιστατικά και γι’ αυτό περιορίστηκε σε «εκτιμήσεις» και «απόψεις». Χαρακτηριστικά, κάθε φορά που ερωτούνταν είτε από το Δικαστήριο είτε από την πολιτική αγωγή σχετικά με αξιόποινες ενέργειες, απαντούσε: «Δεν έχω γνώση, κάνω εκτίμηση» ή «λέω την άποψή μου».

Περιορίστηκε έτσι στο να βγάλει την εμπάθειά του προς την Χρυσή Αυγή και οι απαντήσεις του εξαντλήθηκαν σε ένα ιδεολογικό κατηγορώ περί «εθνικοσοσιαλισμού» και «παγανιστικών πεποιθήσεων».

Ακολουθούν τα κυριότερα αποσπάσματα από την κατάθεσή του:

«Π: Σας προτείνουνε λοιπόν αν θέλετε να γίνεται μέλος του κόμματος. Δηλαδή ένα μέλος σε τι θα διέφερε από το τι ήσασταν μέχρι τότε;
Μ: Προφανώς εμείς είχαμε πιο στενό δεσμό με το κόμμα δηλαδή, πια ενημερωνόσουνα για όλες τις δράσεις πιο συχνά, έτσι το ερμήνευσα εγώ… και έτσι μπήκα στη διαδικασία των πυρήνων, των λεγόμενων πυρήνων υποδοχής μελών προκειμένου να ενταχθώ.
Π: Δηλαδή;
Μ: Να κάνω κάποια σεμινάρια ιδεολογικού χαρακτήρα που γίνονταν στα γραφεία με την εποπτεία του κ. Τσακίρη…
Π: Ένα χρόνο διήρκεσε το σεμινάριο, πέρασε ο χρόνος, μετά γίνατε μέλος με την πάροδο του έτους;
Μ: Έγινα δόκιμο μέλος,
Π: Χρειαζότανε κάτι πιο απαιτητικό την επόμενη διετία;
Μ: Δεν είχε κάποια ουσιαστική διαφορά για εμένα δεδομένου ότι σε εκείνη τη διετία τον ένα χρόνο τουλάχιστον ήμουνα στο στρατό εγώ, έκανα και τη στρατιωτική μου θητεία πριν πάρω το πτυχίο.
Μ: Το 2011 ορκίζομαι πλήρες μέλος,
Π: Τι αλλάζει από εκεί και πέρα, είσαστε ένα πλήρες μέλος.
Μ: Είμαι ένα πλήρες μέλος, έχω δικαίωμα να συμμετέχω στις ολομέλειες της Τοπικής Οργάνωσης στην οποία υπάγομαι, έχω δικαίωμα λόγου, έχω δικαίωμα λόγου στο να προτείνω και εγώ…

Π: Είπατε ότι στις εκδηλώσεις κατεβαίνατε συντεταγμένοι, ανά δυάδες κινούμενοι;
Μ: Ναι, ανά δυάδες.
Π: Γιατί αυτό;
Μ: Για να δίνουμε την εικόνα της ενότητας των ανθρώπων, ότι το κόμμα της Χρυσής Αυγής σε αντίθεση με τα υπόλοιπα ήταν σοβαρό και οργανωμένο, ότι είχε σχέδιο για την επίλυση των προβλημάτων της Ελλάδας. Και εκτός αυτούς υπήρχε και ο φόβος συμπλοκών με ομάδες αντιεξουσιαστών που θα ερχόταν να διαλύσουνε τις εκδηλώσεις μας…
Π: Και η ομοιόμορφη ενδυμασία; Γιατί χρησιμοποιούνταν;
Μ: Τα τελευταία χρόνια λόγω της κρίσης υπάρχει μια γενικευμένη απαξίωση του πολιτικού συστήματος ,του κράτους και τα λοιπά και η Χρυσή Αυγή προάγει αυτήν την εικόνα ,εμείς είμαστε μια στιβαρή πολιτική ομάδα , με ενότητα και τα λοιπά που μπορούμε να δώσουμε λύση στα προβλήματα. Η ομοιόμορφη εμφάνιση έπαιζε και τον ρόλο αυτόν, ότι εμείς δεν είμαστε, συγγνώμη για την έκφραση, παρτάλια
Π: Πηγαίνατε οργανωμένοι
Μ: Πηγαίνουμε οργανωμένοι και είμαστε σοβαροί.
Π: Άρα ,έτσι όπως τα λέτε, είναι μια θετική εικόνα.…

Π: Εντολές για έκνομες ενέργειες υπήρχαν; 
Μ: Εγώ δεν έχω ακούσει. Γνώση δηλαδή δεν έχω, μόνο εκτίμηση μπορώ να κάνω.
Π: Με την εκτίμηση σας τί λέτε;
Μ: Η εκτίμησή μου είναι ναι. Εκτιμώ, από την δομή του Κόμματος και από το γεγονός ότι τίποτα μέσα σ’ ένα Κόμμα με στρατιωτικού τύπου δομή -κάτι που προστάζει και η ιδεολογία του, την οποία πρεσβεύει το Κόμμα αυτό, ο Εθνικοσοσιαλισμός- δεν μπορεί να γίνει εάν είτε δεν το γνωρίζει ο επικεφαλής, είτε αυτός που πράττει δεν θεωρεί ότι λειτουργεί με βάση τις εντολές που έχει λάβει…

Μ: Η λέξη "τάγμα εφόδου" δεν υπήρχε μες στην Χρυσή Αυγή.   
Π: Από πότε άρχισε να ακούγεται; 
Μ: Μες στη Χρυσή Αυγή δεν ακουγότανε ποτέ. 
Π: Όσο ήσασταν εσείς μέλος δεν υπήρχε η ... 
Μ: Τάγμα εφόδου; 
Π: Ναι.
Μ: Όχι. Η λέξη, ο όρος "τάγμα εφόδου" - όχι….

Π: Την κατηγορία που αποδίδεται στην Χρυσή Αυγή εδώ σήμερα την ξέρετε;
Μ: Εγκληματική οργάνωση. Το 187 του Ποινικού Κώδικα.
Π: Είστε δικηγόρος.
Μ: Μάλιστα
Π: Θα χαρακτηρίζατε την Χρυσή Αυγή εγκληματική οργάνωση;
Μ: Δεν είναι της δικής μου αρμοδιότητας να κρίνω το αν η Χρυσή Αυγή είναι εγκληματική οργάνωση…

ΕΙΣ: ο Παύλος Φύσσας ήταν γνωστός στον χώρο σας; Ήταν στοχοποιημένος;
Μ: Εγώ, δεν άκουσα ποτέ για τον Φύσσα, δεν άκουσα ποτέ το όνομα αυτό Παύλος Φύσσας, ότι είναι στόχος ή κάτι τέτοιο…
ΕΙΣ: γνωρίζετε αν δόθηκε εντολή από την ηγεσία να χτυπήσουνε τον Φύσσα;
Μ: για να γνωρίζω αν δόθηκε εντολή από την ηγεσία να χτυπήσουν τον Παύλο Φύσσα θα πρέπει να είμαι δίπλα στον κύριο Μιχαλολιάκο να τον ακούσω να λέει γεια σου Γιάννη Λαγέ, βάλε κάποιον να σκοτώσει τον Φύσσα και εκείνος να λέει γεια σου Γιώργο Πατέλη και τα λοιπά. Προφανώς
ΕΙΣ: ναι
Μ: δεν έγινε αυτό…

Δ: Πήγατε στην βουλή τον Ιούνιο του 2012 Στην Αθήνα που πλέον κατοικούσατε, εργαζόμενος και στην βουλή υπό την ιδιότητα αυτή, είχαν υποπέσει στην αντίληψή σας καθημερινά περιστατικά βίας κατά μεταναστών, στον Άγιο Παντελεήμονα, στη Νίκαια, στο κέντρο της Αθήνας, σε διάφορα σημεία;
Μ: Θα πω απλά ότι η δική μου δραστηριότητα στον χώρο της Χρυσής Αυγής όσο βρισκόμουν στην Αθήνα ήτανε το Κοινοβούλιο. Εγώ πήγαινα από το σπίτι μου στην βουλή και από την βουλή στο σπίτι μου. Θα είμαι ψεύτης αν πω ότι ξέρω στον Άγιο Παντελεήμονα ότι χτύπησε κάποιος κτλ. Δεν ξέρω. Ό,τι έχω ακούσει το έχω πει ήδη.
Δ: Στην βουλή που πηγαίνατε, δεν ήταν αντικείμενο πληροφόρησης, συζήτησης, το τι γινότανε στις περιοχές αυτές;
Μ: Αν είχε υποπέσει κάτι τέτοιο στην αντίληψή μου θα το είχα αναφέρει.
Δ: Για την δολοφονία του Σαχσάτ Λουκμάν το ‘13, μάθατε κάτι ποτέ; 
Μ: Διαδικτυακά μόνο.
Π: Μέσα από τον χώρο εργασίας σας;
Μ: Μέσα στην βουλή, και στην βουλή και στον άλλο χώρο που κάναμε συζητήσεις στην καφετέρια, δεν έγινε καμία αναφορά ή τουλάχιστον εγώ δεν έγινα μάρτυς σε αναφορά για τον Σαχσάτ Λουκμάν.
Δ: Για επιθέσεις κατά μεταναστών στην Ιεράπετρα; Στο συνεργείο στην Ηλιούπολη; 
Μ: δεν θυμάμαι να άκουσα κάτι…

Δ: Το περιστατικό με τον κουρέα της βουλής, τι είχε συμβεί, μπορείτε να πείτε στο δικαστήριο;  Δεν τον αρπάξατε από το λαιμό και τον ακουμπήσατε στον τοίχο με βίαιη διάθεση; Αυτά θα κατατεθούνε και θα κατατεθούνε και εγγράφως στα αναγνωστέα και η αναφορά στο Φρουραρχείο.
Μ: Ποιος μετέφερε και με ποιον τρόπο μετέφερε στο Φρουραρχείο…
Δ: Ο ίδιος. Ξέρετε αν ο συγκεκριμένος αρχιφύλακας ήθελε να κινηθεί εναντίον σας ποινικά και πειθαρχικά, το γνωρίζετε αυτό;
Μ: Μπορούσε να μου πει ότι μπορώ να σου κάνω μήνυση επειδή μου ζήτησες να σε ξυρίσω;
Δ: Όχι επειδή του ζητήσατε να σας ξυρίσει, επειδή του επιτεθήκατε.
Μ: Το πώς μεταφέρθηκε, αν μεταφέρθηκε…
Δ: Ξέρετε πως τελικά απεσοβήθη περαιτέρω ποινική ή πειθαρχική ενέργεια εναντίον σας;
Μ: Δεν γνωρίζω αν είχε πρόθεση να μου κάνει μήνυση, θα ξέρω πώς αποσοβήθηκε η μήνυση;
Δ: Απεσοβήθη από βουλευτές της Χρυσής Αυγής οι οποίοι πήγανε και τον παρακαλέσανε….

Δ: Ο κύριος Τολιόπουλος σας μετέφερε ,έρχομαι προγενέστερα σε μια αποστροφή του λόγου της κυρίας προέδρου, σας μετέφερε και την άδεια του Αρχηγού του κόμματος ότι «Ηλία πήγαινε για λίγες μέρες για κάποιο χρονικό διάστημα στην Βέροια να ξεκουραστείς, να τακτοποιήσεις τα θέματά σου και μετά πάλι γυρνάς»;
Μ: Νομίζω ότι μου το είχε πει αυτό
Δ: Σας το είχε πει αυτό .
Π: Εκ μέρους του προέδρου του κόμματος, σας είπε ότι ο πρόεδρος είχε αυτήν την άποψη 
Μ: Ο Αρχηγός είπε να μην φύγεις, αντ’ αυτού πάρε κάποιες μέρες
Π: Και πάρε κάποιες μέρες.
Δ: Ναι ,σας είπε αν χρειαστεί για κάποιο χρονικό διάστημα να εργάζεστε και από εκεί ,να τακτοποιήσετε τα θέματά σας και πάλι το συζητάμε και βλέπουμε να επιστρέψεις πίσω;
Μ: Είναι απόλυτα αληθές αυτό, το αναφέρω ότι ο κύριος Τολιόπουλος, μου είπε αυτό….

Δ: Κύριε μάρτυς όταν καταθέσατε στην κυρία ανακρίτρια είχατε αλλάξει πολιτικά πιστεύω;
Μ: έβγαινα από μία ιδεολογία και έμπαινα σε μία άλλη.
Δ: Ήσασταν μετέωρος δηλαδή. Ποιο ήταν επομένως το κίνητρο για να καταθέσετε κατά της Χρυσής Αυγής; Πολιτικό ή προσωπικό;
Μ: Σαφέστατα προσωπικό το κίνητρο.
Δ: όλα αυτά όμως που λέτε ότι συνέβαιναν επί 8 χρόνια, όσο δηλαδή μείνατε στη ΧΑ, ήταν πολιτικά. Οι ομιλίες, οι εκδηλώσεις, η ιδεολογία που θα παίρνατε την εξουσία κλπ. Ποιοι συγκεκριμένα ήταν οι προσωπικοί λόγοι που σας οδήγησαν να καταθέσετε.
Μ: Για καταθέσω όσα ήξερα στην Ελληνική Δικαιοσύνη. Τώρα αν θα είναι χρήσιμα ή όχι θα δείξει.
Δ: Ο πυρηνάρχης τι καθήκοντα είχε στη Χρυσή Αυγή;
Μ: Την εύρυθμη λειτουργία των γραφείων, τις διάφορες δράσεις του κόμματος, τον προγραμματισμό σε μηνιαία βάση των εκδηλώσεων. 
Δ: Είχατε λάβει γνώση κάποιου καταστατικού το κόμματος;
Μ: όχι. 
Δ: Ο όρος διμελές τάγμα εφόδου πώς σας ακούγεται;
Μ: Αυτό είναι αστείο
Δ: Το παραπεμπτικό βούλευμα το γράφει. Μέσα από τα βιβλία του κυρίου Μιχαλολιάκου, έχετε διαβάσει κάποιες απόψεις του που να συνηγορούν στην βία;
Μ: όχι. ….

Δ: αναφερθήκατε στο περιστατικό στο μαγαζί ΠΡΙΒΕ στην Βέροια, όπου είπατε σας την πέσανε 50 δεν ξέρω πόσοι αντιεξουσιαστές. Ο κύριος Σαχινίδης ο οποίος όπως προεβλήθηκε από την άλλη πλευρά τώρα είναι βουλευτής, σας είπε άσε θα καθαρίσουμε εμείς; άσε θα το φροντίσουμε εμείς; ή σας είπε πάρτε την αστυνομία; να δούμε;
Μ: τον πήρα τηλέφωνο και πρέπει να μου είπε να πάρω την αστυνομία.
Δ: ναι, αυτό το γεγονός κατά την γνώμη σας ταιριάζει από όσα μας είπατε περί θεωρίας ότι καθαρίζουμε μόνοι μας; πάσσαλος πασσάλω εκκρούεται κλπ.;….

Δ: Θέλω να μου πείτε, για να επανέλθω λίγο στο θέμα της σημαίας, Θέλω να μου πείτε αυτή η φωτογραφία με τους εικονιζόμενους που και πότε έχει τραβηχτεί; Και σε σχέση με τα όσα κατέθεσε.
Μ: Πρέπει να ήταν εκείνες τις ημέρες.
Δ: Μήπως είναι από εκείνη την ημέρα της ορκωμοσίας που λέτε;
Μ: Το βράδυ που διανυκτερεύσαμε εκεί πέρα.
Π: Να σας ρωτήσω, τόπος;
Μ: Το Φαλακρό, σε ένα καταφύγιο.
Π: Να σας ρωτήσω, είπατε σε ερώτηση που σας έγινε από την πολιτική αγωγή ότι υπήρχε εκεί η σημαία του γερμανικού πολεμικού ναυτικού. Ρωτηθήκατε επίσης: «Ελληνική σημαία υπήρχε;» και είπατε «όχι δεν υπήρχε».
Δ: Κύριε σ’ αυτήν όμως την φωτογραφία υπάρχει η ελληνική σημαία».